En grå tisdag

Idag är det grått och dassigt ute. Kom igen - ge mig lite sol någon! Jag längtar till minisemestern på Öland och Stockholm i september. Fast å andra sidan händer mycket roligt innan dess. Oskar fyller år på fredag och vi ska ha släktkalas på lördag. Mysigt! Och ikväll kommer min älskade lillasyster hem från sin resa. Så helt illa är det faktiskt inte.

Jag jobbar 15-24 idag och imorgon, ganska skönt med sovmorgon för en gångs skull. Måste passa på att njuta för det är mina enda två kvällspass på hela sommaren!

I söndags var vi inne och kollade på Mamma Mia. Den var kanonbra, tyckte Anna och jag. Oskar och Pontan var inte lika entusiastiska. De verkade inte ha fattat att det var en musikal, utan gnällde över att det sjöngs hela tiden hehe. Jag köpte födelsedagspresent till Oskar också,  ett par värsting inlines. Sen införskaffade vi en extern hårddisk att lägga över bilder och skolarbete på. Det var sannerligen på tiden! Och nu är semesterbilderna framkallade och insatta i album. Det blev så fint - jag måste bli bättre på att framkalla allt man fotar med digitalkameran.

Åh jag vill tillbaka till Mali Losinj. Hoppas vi åker dit nästa år igen!

PS. Gissa vad som damp ner i min brevlåda imorse? Den senaste Marian Keys-boken på engelska. Yes, bara att sätta igång och njuta!

Boktips!

Dagarna rullar på i rasande fart, tycker jag. Jag jobbar tidigt varje dag denna veckan och det är inte utan att man är lite gäspig när klockan ringer 04.30.
Men nu är det bara imorgon också - sen är jag ledig en hel dag!

För er som är lediga och har tid att läsa böcker har jag ett kanontips: "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon. Jag är avundsjuk på alla som inte har läst den, den är så annorlunda och så... fin!
Till och med Oskar (som inte läst många böcker i sitt liv) är uppslukad av den.

Igår var Pontan och Christopher här och grillade med oss. Det var ju en riktigt fin sommarkväll, så vi satt ute på balkongen, drack vin och bara mös.
Jag avlägsnade mig runt halv tio och kan därför inte uttala mig om pojkarnas tillstånd senare på kvällen, men mamma verkade road över att de tittat förbi hos henne för att säga hej, hihi.

Ikväll har det varit regnigt och jäkligt, så vi har haft höstmys (som Oskar kallar det) här hemma. Det innebär tända ljus, mackor och te i stora lass. Imorgon eftermiddag drar vi till Helsingborg. Oskars födelsedagspresent ska provas ut och inhandlas, semesterkort ska framkallas och senare på kvällen blir det bio - Mamma Mia! med Pontan och Anna.

Godnatt friends

Brunch med mera

I söndags morse åkte Oskar och jag in till Helsingborg för att käka brunch med Anna och Simon.

40 minuter tidigare sa Simon: "I am never drinking again!"
Tydligen var bakfyllan lätt botad :)

På vägen hem stannade vi vid Ingeborrarpsgården utanför Eket. Oskar har bott i Örkelljunga i över ett år men aldrig varit på Ingeborrarp! Då var det ju absolut ett måste att stanna till och strosa en runda på friluftsmuséet, tyckte jag.
Oskar var måttligt road.

Dagen idag har varit ganska slapp. Jobbade mellan 7 och 15 och sen promenerade vi en lång runda med mormor och morfar. När vi kom hem kockade vi till lite middag. Laxfilé, citronpepparsås, nypotatis och sallad. Gott! Oskar har ju som sagt semester denna veckan och han har varit riktigt huslig. Han har tvättat, handlat, städat och lagat mat. Jag trivs mycket bra med att vara arbetande fru och ha en man som fixar och trixar med allt hemma!

Nu ska jag smörja in mig med jordgubbsdoftande body butter och krypa ner i sängen med en bok. Natti!

Sex and the City

Så var det äntligen dags att gå på bio och se den omtalade Sex and the City-filmen. Så bra den var! Och så annorlunda mot vad man förväntat sig. Vi ömsom grät och ömsom gapskrattade. Ni vet hur man ibland kan sitta fastnaglad i samma position i flera timmar, för att en film är så bra. Precis så var det. Nästa vecka blir det Mama Mia! Bio is the shit :)

Jobbet är faktiskt helt ok det också. När jag får göra sånt jag tycker om (typ organisera saker) är det nästan kul. Men bara nästan.

Nu är det dags att sova. Imorn kommer lite bilder från brunchen med Anna och den ständigt fulle Simon Hancock!
Godnatt mes amis

Mer Kroatien

Här kommer ännu fler bilder. Håll tillgodo!

Vackra vyer över Plomin

Mali Losinj

Cikat bay i Mali Losinj

Coolt kaktusträd

Oskar i gamla stan

Mmm grillad makrill

Trixigt, men det gick!

Vi gick många kilometer på de vackra strandpromenderna kring Mali Losinj

Veli Losinj

Vi hittade många blänksnäckor när vi snorklade

Redo att hoppa i!

De kroatiska barnen plockade upp allt med händerna - både sjöborrar och eremitkräftor

Hamnen i Mali - mitt favoritställe i staden

Sista kvällen i Losinj

Efter Losinj spenderade vi två nätter hos Oskars föräldrar i Rabac. Vi åkte på en båttur, man ser staden som klättrar upp på berget i bakgrunden. Vackert!

På utflykt till Labin, en stad utanför Rabac

Rabac från ovan

Med kikare såg man riktigt bra

Oskar och Lisa (Oskars mor) på stranden sista dagen

Ja det var ett smakprov på vad vi sysslat med på semestern. Nu är det dags att återgå till vardagen - jag börjar klockan 7 på Statoil imorgon bitti, suck.
Dags att krypa i säng antar jag...

KROATIEN 2008

Hej allihop!
Vi kom hem igår kväll efter att ha kört non-stop från Rabac.
Det tog precis 20 timmar. Nu är man rätt slö och mer än lite öm i baken.

Vi började semestern i Pula. Amfiteatern var grym!

Oskars föräldrar i solnedgången

Första ölen i hamnen i Medveja

Oskar - bushmannen!

Jag på väg uppför berget

Vattenpumpen var välkommen i hettan

Ganska fin utsikt över havet. Väl värt att svettas för!

Uppe i Moscenice - en medeltida stad uppe på berget

Härligt

Fina gränder

Vinrankor i taket

Moscenica Draga

Mina snorklingsfynd

Stina och Oskar i hamnen

Mamma hamnade i lokalpressen

Oskar softar framför stenhuset som mamma och pappa hyrde

Lägger upp fler bilder ikväll. Nu ska vi dra in till Helsingborg för att äta brunch med Anna och Simon på Tivoli. Simon kommer från Perth och vi lärde känna honom för två år sedan. Ska bli så kul att ses igen!