Måndagsmys

Ibland tycker jag om höstrusk. Som idag; regnet smattrar mot sovrumsfönstret och det är mörkt och kyligt ute. Då tänder jag värmeljus i hela lägenheten, brygger te och kryper upp i soffan. Just idag är jag ensam hemma för Oskar jobbar över. Jag ska snart slänga ihop en lax- och avokadosallad till kvällsmat, mums!

När jag satt och surfade runt innan hamnade jag på Amys blogg. Blev riktigt sugen på att testa detta goda äppelrecept!


6 portioner
5 äpplen
1/2 dl vatten
1/2 dl strösocker
1/2 msk smör till formen
rivet skal från 1 citron
100 g mandelmassa
1 msk vatten
2 äggvitor
4 msk strösocker

Skala, kärna ur och skiva äpplena. Koka mjuka i vatten och socker ca 4 min. Lägg skivorna i en smord ugnssäker form, ca 25 cm i diameter. Strössla över citronskal. Blanda mandelmassan med vattnet och fördela över äpplena.

Vispa äggvitor och socker till hårt skum. Bred över äpplena. Grädda i ugn 225 grader tills marängen fått färg, 5-10 min.

Jag är barnsligt förtjust i både mandelmassa och maräng så detta var ett recept som föll mig i smaken direkt. Jag får väl ta och bjuda på den när vi har kompisar över nån kväll. Det är ingen idé att försöka överraska Oskar med den för han avskyr frukt i mat, även efterrätter. Och 6 portioner känns ganska mäktigt att ge sig på själv, även för ett kakmonster som jag!

Kram på er i måndagsrusket!

PS. Det känns som det är dags att putsa fönsterna här i huset. Imorse kunde jag inte avgöra om det regnade eller inte genom att titta ut genom dem. Det var ett enda blurr så jag fick gå ut på balkongen. Illa, illa.

Kommentarer :

#1: emmah

Hur gick det med Oskar o Linda Bengtzing?? Puss o Kram

skriven

Kommentera inlägget här :