Skäms, Christer Enkvist!

Frukt gör dig fet?

Jag är irriterad. Anledningen till detta är den debattartikel som överläkare Christer Enkvist skrev i DN häromdagen. Herr Enkvist menar att frukt gör dig fet och kopplar ihop fruktsocker med övervikt och diabetes. Suck, var ska jag börja?

Först och främst med att slå fast att frukt är bra och något vi borde äta mycket mer av.
Jag pushar för minst ett halvt kilo grönsaker om dagen plus några frukter. Jag tycker det är trist att Enkvist inte kan hålla isär begreppen. Det finns naturligt fruktsocker (fruktos) som du får i dig när du käkar ett äpple eller en banan. Sen finns det fruktos som används som sötningsmedel i sliskiga drycker och det är här man måste passa sig. Fruktos som finns i vanlig frukt är knappast farligt eller något du blir tjock av. Den fruktos som finns i söta drycker (främst företag i USA använder sig av fruktos som sötningsmedel) är en helt annan sak. Då snackar vi fruktos i koncentrerade mängder. Under tiden du dricker en dryck sötad med fruktos får du i dig stora mängder fruktsocker, på väldigt kort tid. En läsk dricker man kanske upp på 5 minuter och mängden fruktos motsvarar ca 15 bananer. Det säger sig självt att kroppen inte är anpassad för att ta emot sockret av 15 bananer på 5 minuter. Så jag håller med Enkvist om att fruktos inte alltid är nyttigt. Det kan tvärtom vara farligt och fettbildande. Men fruktos i sin naturliga form, dvs att man tuggar i sig några frukter om dagen, är inte på något sätt en bidragande orsak till bukfetma! Jag blir så arg när högutbildade människor tar saker ur sitt sammanhang och skrämmer folk till att avstå sådant som är bra för kroppen. En bättre källa till vitaminer, antioxidanter och vattenlösliga fibrer än frukt och bär finns inte. Det är dessutom svårt att få i sig för mycket frukt, eftersom frukt innehåller syror som får oss att må dåligt om vi äter för mycket.

Kommentarer :

#1: calle

WORD!! min tandläkare sa till mig att ja inte skulle äta så mycket frukt för syran skadar tänderna men hellre 7 frukter om dagen o extra tandborstning än o va utan.... tänk ara abrahamian som äter 3 kilo om dagen o inte e han speciellt fet...:-9 men den läkaren fick nog precis va han va ute efter, sitt namn omtalat i media....

skriven
#2: Tina

Tack för att du skrev det där för dumma Rufus tyckte den där dumma doktorn har rätt. Jag klarar inte av att argumentera emot, men det är bara inte vettigt att man skulle sluta äta frukt. Mer frukt åt folket!!!

skriven

Kommentera inlägget här :