Torsdagsträning

Ligger i sängen med datorn i knäet och känner hur det bränner i mina ben.
Jag var på gymmet innan och körde ett mördarpass för benen. Och när gluttarna svider när man ska lägga sig vet man att det är bra. Mycket bra :)
Mina benpass består för tillfället av följande övningar:

1. Knäböj
2. Frivändning
3. Utfallssteg med stång
4. Övning för hamstrings, oftast kör jag bencurl men ibland finnen eller övningar på medicinboll
5. Kissande hunden på pilatesboll
6. Sen brukar jag köra vadhopp och utfallshopp som avslutning för att riktigt suga musten ur mina stackars ben


Inget benpass är komplett utan ett set knäböj!


Vad som är viktigt att tänka på när man komponerar ihop egna träningsprogram är jämnvikt. Jag tänker alltid på att köra både fram- och baksida när jag tränar, vilka muskelgrupper jag än fokuserar på. Sen är det ju alltid bra att göra en snabbscanning av anatomin - Vilka stora muskelgrupper finns representerade i passet? I dagens fall blev det framsida lår, rumpa, baksida lår, vader och tibialis anterior (framsida underben). Anledningen till att jag kör vader utan vikter är att jag har så löjligt stora vader naturligt och fördrar därför att köra lite lättare, studsigare övningar för dem.

Nu låter det kanske som jag kör som en galning på gymmet, men så är inte fallet. De senaste veckorna har jag haft vääldigt många kvällar då jag bara legat på soffan, druckit te och käkat kanelgifflar... Nu känns det dock som det är dags att ta hand om min lilla kropp igen... Sen jag slutade träna friidrott har jag haft lite ups and downs när det gäller träning. I perioder kör jag hårt och tycker det är jättekul, men ibland har jag veckor då jag helst bara vill promenera, dricka cappucino och äta glass. Och i mitt fall är det helt okej. Träning för mig handlar om att må bra och ha en stark, sund kropp. Och några slappeveckor då och då kan faktiskt vara bra för motivationen. Man kommer tillbaka pigg och sugen på att köra igång igen. Det absolut viktigaste när det gäller hälsa är, enligt mig, att vårda både kroppen och knoppen. Den mentala hälsan är minst lika viktig
- om inte viktigare - än den fysiska.

Nu blev detta ett långt och filosofiskt inlägg, men det kan ju vara trevlig ibland. Nu ska jag sova för att vara utvilad när klockan ringer fem imorgon bitti. Imorgon eftermiddag ska mamma och jag åka in till stan och möta upp Emma för lite shopping. Jag är sugen på nya, sommriga tunikor och nån ljus kofta :)

Kommentarer :

#1: calle

låter nice! försök övertyga alla strandraggare o bodybuilders att man faktiskt kan köra biceps o triceps i samma pass för o få jämvikt, samma folk som kör genom hela benen på ett halvtimmespass haha..."på torsag e de rygg o triceps o freda e de ben, mage, axlar o underarmar......" hah!

skriven
#2: Emma

Åhh längtar tills i eftermiddag =) Nu ska jag vara duktig och plugga en massa innan du kommer! :D

skriven
#3: emmah

Är det filosofen i dig som vaknat?? Hehe

skriven
#4: Susanne Andersson

Det går ju att köra funktionell träning så behöver man inte så många övningar per pass.

Du kör ju många övningar bara på ben!!



Vad kör du på resten av kroppen?



Jag jobbar nu igenom min kropp enbart med funktionella styrkeövningar.



Jag har 5 övningar men behöver inte ens så många för att ge hela kroppen styrketräning.



Ha det gott!

/Susanne A.



skriven
#5: Tonårsliv by Leonora - Back in the game again

Hoppas du haft en härlig dag! :)

allt väl?

skriven
#6: Anna

Hej Susanne!



När man lägger upp ett pass måste man fråga sig vilket syfte man har med träningen, och här ligger vi nog en bra bit ifrån varandra.



Funktionell träning med 5 övningar för hela kroppen passar kanske dig bra, men det fyller inte mitt syfte.



Ha det gott du med!

Anna

skriven
#7: Nathalie

www.starcevic.blogg.se

skriven
#8: Anonym

Haha hoppas att inlägget om funktionell träning var ett skämt, är det inte det så säger jag bara en sak: JESUS!

skriven
#9: Susanne Andersson

Inlägget om funktionell träning är inte ett skämt, men kanske du eftersom du inte ens skriver ut vem du är.

Funktionell träning är det man jobbar med idag på moderna gym. Det är egentligen inget nytt i sig, men har blivit uppmärksammat nu under några år, pga av att det är en väldigt bra form av styrketräning, som hjälper alla, från elitidrottaren med speciella behov inom sin idrott, till den vanliga motionären. Detta sker på ett funktionellt och inriktat på individens nivå och mål med sin träning.

Alla kan och bör träna funktionellt istället för traditionell styrketräning, där många, allt för många övningar körs i maskiner.

Kolla in denna blogg:http://jdettner.blogspot.com/

Och även denna:http://www.jhpt-support.com/page14.php

Hemsida:http://www.jhpt-support.com/page1.php



På fullaste allvar

Hälsningar från

Susanne Andersson

skriven
#10: Susanne Andersson

Hej Anna!

Visst har syftet med val av styrkepass med saken att göra.

En sak ska du veta, jag förstår mer om styrketräning än vad du kan föreställa dig. Jag vet att du är duktigt på ditt område här men det gör inte mig mindre vetande.

Även du skulle må bra av lite nytänk och hänga med i

den nya tidens träning som idag används ute på moderna gym i Sverige och naturligtvis i USA där det mesta börjar. (Även inom elitidrott)

Oavsett ditt syfte med din träning, kan du köra den funktionellt, en del av dina övningar är ju funktionella enligt vad du beskrev.

Jag vet vad jag pratar om,Anna.

Det vet jag att du också gör.





Ha det gott!

Hoppas ni får en trevlig klassfest!



/Susanne A





skriven
#11: Anna

Oj, vilken hätsk stämning det blev här nu!



Jag har all respekt för ditt kunnande Susanne, men till saken hör att jag tränar på detta sätt därför att jag under många år kommit fram till att denna formen av styrketräning har bäst effekt på min kropp. Och personligen tycker jag att det är roligare att köra fler korta pass än få långa. Allt är en smaksak!



Jag förstår inte vad du menar med att jag skulle må bra av nytänk och att hänga med i modern forskning. Jag läser och försöker hålla mig uppdaterad på det senaste inom träning och hälsa. Jag dissar INTE funktionell träning som träningsform, däremot säger jag att jag själv föredrar att köra som jag gör nu. Sen är jag alltid öppen och ödmjuk inför andras kunskap - jag tror att man alltid kan lära sig mer och bli bättre på det man gör.



Jag tycker det är roligt att du läser min blogg och kommenterar, men just nu känns det som du skriver mest för att mucka med mig... Och jag förstår inte riktigt varför.



När det gäller att köra med maskiner vs fria vikter vet du att jag alltid varit en varm förespråkare för fria vikter. Jag anser mig köra ganska funktionellt, och kör nästan bara med fria vikter eller övningar på boll med kroppen som belastning.



Sist men inte minst anser jag att den bästa träningen är den som blir av. Man ska hitta en träningsform som är kul, för det är då man fortsätter. Och som sagt, även när det gäller träning är smaken som baken - delad.

skriven
#12: Susanne Andersson

Hej Anna!

Om det är hätskt stämning eller så är nog upp till dig. Du gör ju som du vill och jag vet att du är jätte kunnig på området.



Jag har inte påstått att funktionell träning går ut på få långa pass, tvärtom kan man köra korta pass men ändå köra få övningar.



Ta till dig det du gillar, skit i resten.

Från början tyckte jag bara att det lät som väldigt många övningar på "bara" benen och tänkte hur många olika övningar kör du då som helhet på hela kroppen?

Jag bara undrade och funderade lite, men inte ville jag att du skulle ta illa vid dig eller så.

Som du sa, vi tycker väl olika då och tur är väl det.



Ps. min dotter Josefin kommer i håg dig och Emmah fortfarande och undrar var ni gör nu och hur ni har det.DS



Ha det gott!

/Susanne A.







skriven
#13: Elle

Skrattar lite inombords :) Ja oj vad många träningstyper/former det finns. Gäller ju verkligen å hitta SIN grej så det blir roligt. Variation e ju du bästa jööe! Allt går ju i cykler... Det som är modernt nu var det för 50 år sedan oxå:) Snart är det väl jättepoppis å träna i maskiner ;) TRÄNA HÅRT Å HA KUL (vilken träningstyp du än må välja) Ses snart Ekis!!! :) Lääängtar!

skriven
#14: Viktoria

Instämmer helt med föregående talare och tycker det ska bli så kul och träffas på Lördag!!!

skriven
#15: Petter

Susanne, du kan ALDRIG köra ett pass med 5 övningar och gå igenom hela kroppen. Finns inte en möjlighet!!

skriven
#16: Petter...igen...

Haha, No Pain No Gain....har du hört det uttrycker någongång susanne?:P ....jag tror att det är så att DU TROR att du vet mkt mer än vad du egentligen gör. Häng med oss på gymet så ska du få se på ett riktigt styrkepass!

skriven
#17: Susanne

Hej Petter!



"du kan ALDRIG köra ett pass med 5 övningar och gå igenom hela kroppen. Finns inte en möjlighet!!"

Lev du i din tro, jag vet vad jag pratar om.



Jag kan köra igenom hela kroppen på färre övningar också, men det är inte det som är huvudsyftet med träningen för mig. Det viktiga är att det är funktionellt och fyller sitt syfte/mina behov i mitt liv, och med hänsyn till min vardag, arbete och fritid.



Funktionellträning

(styrka, balans, koordination och rörelser.)

Kroppen tänker rörelser - inte enskilda muskler

Kroppen är aldrig starkare än den svagaste länken.



Ha det gott!



/Susanne

skriven
#18: Petter

Då undrar jag en sak bara, vad är ditt syfte med din "styrketräning" Susanne?

skriven
#19: Susanne

Hej Petter!



Mitt huvudsyfte med min träning är att bli starkare, smidigare och rörligare för att just klara mitt jobb som massör bla. småbarnsförälder där det blir en del lyft och att orkar mer allmänt i vardagen, mentalt och fysiskt.



Men funktionellträning fungerar utmärkt till alla typer av syften och mål med träning.

jag har tränat mer traditionellt tidigare men tränar nu funktionellt med hjälp av min medlemstränare och PT på mitt gym.



Ha det gott!

/Susanne





skriven
#20: Petter

Den funktionella träningen med fem övningar funkar INTE till alla syften och mål med träning. Du kan väl inte ens tro på det själv?

Om den sortens träning nu skulle vara så jävla bra och effektiv, varför kör inte bodybuildare det?

Tror du borde koncentrera dig lite mer på dig själv och din egen träning faktiskt, och försöka läsa lite om träning i olika böcker, magasin osv...

skriven
#21: Petter

Den funktionella träningen med fem övningar funkar INTE till alla syften och mål med träning. Du kan väl inte ens tro på det själv?

Om den sortens träning nu skulle vara så jävla bra och effektiv, varför kör inte bodybuildare det?

Tror du borde koncentrera dig lite mer på dig själv och din egen träning faktiskt, och försöka läsa lite om träning i olika böcker, magasin osv...

skriven
#22: Petter

Den funktionella träningen med fem övningar funkar INTE till alla syften och mål med träning. Du kan väl inte ens tro på det själv?

Om den sortens träning nu skulle vara så jävla bra och effektiv, varför kör inte bodybuildare det?

Tror du borde koncentrera dig lite mer på dig själv och din egen träning faktiskt, och försöka läsa lite om träning i olika böcker, magasin osv...

skriven
#23: Petter

Den funktionella träningen med fem övningar funkar INTE till alla syften och mål med träning. Du kan väl inte ens tro på det själv?

Om den sortens träning nu skulle vara så jävla bra och effektiv, varför kör inte bodybuildare det?

Tror du borde koncentrera dig lite mer på dig själv och din egen träning faktiskt, och försöka läsa lite om träning i olika böcker, magasin osv...

skriven
#24: Petter

Den funktionella träningen med fem övningar funkar INTE till alla syften och mål med träning. Du kan väl inte ens tro på det själv?

Om den sortens träning nu skulle vara så jävla bra och effektiv, varför kör inte bodybuildare det?

Tror du borde koncentrera dig lite mer på dig själv och din egen träning faktiskt, och försöka läsa lite om träning i olika böcker, magasin osv...

skriven
#25: Anonym

Den funktionella träningen med fem övningar funkar INTE till alla syften och mål med träning. Du kan väl inte ens tro på det själv?

Om den sortens träning nu skulle vara så jävla bra och effektiv, varför kör inte bodybuildare det?

Tror du borde koncentrera dig lite mer på dig själv och din egen träning faktiskt, och försöka läsa lite om träning i olika böcker, magasin osv...

skriven
#26: Susanne

Varför hänger du upp dig på 5 övningar hela tiden?



Det är vad jag kör just nu, det är inget allmänt som gäller för alla. Läs på själv jag vet vad jag pratar om. Funktionellträning pratar fler och fler om,både på gym som hänger med och i böcker , tidningar mm.

Varför är du i mot då? Vad kan du om funktionellträning?



Varför läger du in samma inlägg fler gånger i rad, blir det bättre för det?



Jag ger mig inte, funktionell träning är riktigt bra, men det gäller ju att du vet hur du ska lägga upp träningen så att det passar dig och dina behov.

Du är negativt inställd fast du inte vet ett skit om funktionell träning.



Bodybuilding hör ju inte hit det är något man gör i ett helt annat syfte, och dessutom väldigt utseende fixerat.



Vad jobbar du som? Vad är ditt yrke och vilka utbildningar har du gått, inom träning, kost och/eller hälsa?



Du verkar upprörd över mina inlägg, varför läser du dem och framförallt varför svarar du?



/Susanne

skriven
#27: Anonym

Varför hänger du upp dig på 5 övningar hela tiden?



Det är vad jag kör just nu, det är inget allmänt som gäller för alla. Läs på själv jag vet vad jag pratar om. Funktionellträning pratar fler och fler om,både på gym som hänger med och i böcker , tidningar mm.

Varför är du i mot då? Vad kan du om funktionellträning?



Varför läger du in samma inlägg fler gånger i rad, blir det bättre för det?



Jag ger mig inte, funktionell träning är riktigt bra, men det gäller ju att du vet hur du ska lägga upp träningen så att det passar dig och dina behov.

Du är negativt inställd fast du inte vet ett skit om funktionell träning.



Bodybuilding hör ju inte hit det är något man gör i ett helt annat syfte, och dessutom väldigt utseende fixerat.



Vad jobbar du som? Vad är ditt yrke och vilka utbildningar har du gått, inom träning, kost och/eller hälsa?



Du verkar upprörd över mina inlägg, varför läser du dem och framförallt varför svarar du?



/Susanne

skriven
#28: Petter

För det första var det inte meningen att skicka inlägget så många gånger, hade lite problem med mitt internet just då. För det andra orkar jag inte med denna diskussionen längre, men det betyder INTE att jag tycker eller tror att du har rätt i det du säger!

Lycka till med träningen, hoppas du klarar av din vardag lite bättre nu...

skriven
#29: Anonym

Jag har inga problem med min vardag, Petter

Jag står för vad jag tycker, funktionell träning är bra och det är något många väljer idag framför traditionell styrketräning. Inget konstigt med det.

Ha det så bra!

/Susanne

skriven

Kommentera inlägget här :