Bibblan

Idag blir det en heldag med läsning på bibblan. Men vet ni vad? Jag ser faktiskt fram emot det! Kursen jag läser nu är så himla intressant. Den heter "Lärarrollen utifrån de ungas bakgrund" och handlar om hur kön, klass och etnicitet påverkar lärande. Efter VFU:n ska vi prata gruppprocesser, gruppdynamik och mobbing. Och ÄNTLIGEN har det blivit lite tempo. Tre heldagar på universitetet varje vecka, med föreläsningar och seminarium, och två läsdagar. Massor med kul litteratur att plöja - nu känns det nästan som jag börjat plugga på riktigt.

Förra kursen var mest puttra och pys och jag ställde mig frågan om vilka idioter som helst kan bli lärare. Tydligen är det så, eftersom det krävs grundläggande behörighet och inget mer för att komma in på lärarprogrammet idag. Här läser alltså personer som har 10.0 i medelbetyg. Inte för att betyg säger allt om en människa, men jag anser att vi borde ställa högre krav på de som undervisar våra barn. Hade jag fått bestämma skulle det krävas ganska höga betyg för att komma in samt intervjuer och personlighetstest för att gallra ut spån. Folk förfasar sig över att kunskapsnivån i dagens skola sjunker och jag är övertygad om att rekryteringen till lärarutbildningen är en orsak till detta.

Oj, vad arg jag lät nu. Tyvärr är det den tragiska sanningen.

Kommentarer :

#1: Emmah

Oj det var ord och inga visor! Vågar man fråga om du tror att jag kommer att ha kompetens nog att bli lärare?? Jag särskriver ju inte iallafall! Haha

skriven
#2: svärmor

Bra rutet!

Jag har en del böcker om du vill ha, har fått av en lärare som gick ut för ett par år sedan.

"Filosofisk tanke", Andersson o Mattsson

"Svenskan i tiden", Hans Åhl

"Metodboken, Svenska i grundskolan" Ejeman o Molloy

"Inför basåret, matematik" Jacobsson,Wallin o Wiklund

"Naturen och människan", L Andersson

Hoppas allt är väl med dig, trivseln och hemmakänslan har förhoppningsvis börjat komma:-)

Kram



skriven
#3: Tanja

Hmm intevju för att se om man är av rätt karaktär. Kanske lite att bita sig själv i tån. Du vet det är förbjudet att aga barn och din aggressiva sida som du visar upp nu är väl ingen bra förebild för barn. Haha nej men skämt o sido. Det låter väl vettigt. Man kan ju själv titta tillbaka på vilka lärare man mött över åren. Många bra men några riktigt tragiska exemplar. Utan att nämna namn! Människor med pondus som kan ta kontroll över klassrummer utan att skrika sig röda i ansiktet, behövs!

skriven
#4: Anonym

Hehe ja jag kanske bet mig själv i armen men det bjuder jag på :) Jag tittar gärna på dina böcker, Lisa. Tack för du tänkte på mig. Hemkänslan är väl sådär, men det börjar bli bättre. Har VFU i Markaryd v 48-49 så då är jag hemmavid ett par veckor igen.

skriven

Kommentera inlägget här :