VFU

Nu är jag ute på min första VFU. VFU står för verksamhetsförlagd utbildning. Själv brukar jag säga praktik, men det är tydligen fel. Jag är på en gymnasieskola i Markaryd och följer en lärare i religion, filosofi och geografi. Sen hänger jag på lite andra lärare då och då. Jag gillar nämligen inte att sitta och såsa. Inte för att man gör det som lärare, men det är mycket planeringstid. Läraren jag följer undervisar 15 timmar i veckan - resterande 30 är planering och andra uppgifter. Eftersom jag inte påbörjat ämnesstudierna får jag inte planera och hålla lektioner själv än. Så jag kutar runt och är med lite här och var.

Igår var jag på SFI och det var fantastiskt. Det finns ju olika nivåer på SFI och igår var jag med i analfabetklassen. Det är svårt att lära sig skriva på ett främmande språk om man inte kan skriva på sitt hemspråk, vill jag lova. Tala om utmaning... Jag ville gärna se den verksamheten eftersom jag funderar på att läsa Svenska 2 som komplement till mina ämnen.

Nu ska jag lägga mig på soffan och vila en stund. Det snurrar i huvudet efter alla möten de senaste två dagarna...

Kommentera inlägget här :