Recept

Detta receptet måste ni testa om ni gillar thaimat - världens godaste curry!

Stark (nja) thaikyckling med röd curry

Ingredienser

400 g kycklingfilé
2 tsk olivolja att steka i
Salt och peppar
1 stor gul lök
1-2 vitlöksklyftor
0,5 st chilifrukt
1 tsk finhackad ingefära, färsk givetvis
4 dl kokosmjöl - inte den fettsnåla varianten
500 g wokgrönsaker
Rivet limeskal efter behag, jag tar ca 1 msk
2 msk kycklingfond
2 tsk röd currypasta

Ris

Tillagning
1. Skär kycklingen i lagom stora bitar. Stek dem i olivoljan. Salta och peppra.
2. Hacka lök och vitlök och tillsätt dessa. Finhacka chili och ingefära och släng i dem också. Häll i kokosmjölk, grönsaker och rivet limeskal. Sist häller man i kycklingfond och röd currypasta. Koka i 15-20 min.
3. Servera med kokt ris.

Familjetips: Ta bara lite av den röda currypastan. Man kan hälla i extra i sin egen portion om man önskar starkare. Smaka er fram - själv öser jag alltid i extra chili och currypasta. Detta är en ganska snäll variant.

Värt att tänka på - I Sverige säger man att mjölk ger starka barn. I Kambodja fick jag lära mig att chili makes people strooong!




Kommentarer :

#1: moster

Detta skall provas i helgen! Tack!

skriven

Kommentera inlägget här :