Jag, en idiot

Snälla vänner, lova mig här och nu att aldrig, aldrig mer gå i närheten av era datorer med flytande föda. Jag brukar dricka kaffe när jag surfar på datorn, men det gjorde jag inte idag, utan jag snubblade med kaffekoppen i handen på väg från soffan till köket. Jag hann tänka NEEEEJ, NEEEEEEEJ och sen såg jag koppens innehåll med ljusets hastighet forsa ner i tangentbordet på min älskade Dell. Jag skrek rakt ut samtidigt som jag kastade mig över datorn, slet ur alla sladdar och skakade den upp och ner. I min enfald trodde jag att min Dell klarar allt - den har överlevt diverse trauma i sina dar. Ett tag såg det till och med ljust ut och datorn verkarde fungera som vanligt. Sen totaldog den.




Då kände jag paniken komma - mina dokument, mina anteckningar, mina påbörjade skrivuppgifter som jag lagt ner timmar och åter timmar på... Jag är ganska duktig på att spara över kontinuerligt, men har inte gjort det på några veckor nu. SATAN! Jag ringde Dell support center och var hysterisk. Mannen jag talade med sa snällt att han tyvärr inte förstod vad jag sa, för att jag grät så häftigt. Han talade vänligt om att garantin gick ut för över ett år sedan och då brast det för mig. Jag har inte råd att köpa en ny dator, ylade jag till honom. Och mina dokumeeeeent, uuuuuuh. Jag var på väg att kasta mig ner på golvet, teatralisk som jag är, men då jävlar skedde ett mirakel.

Datorn, fortfarande stinkande av kaffe, brummade igång. Den gåååår, vrålade jag till mannen på Irland. Går den? frågade han häpet. DEN GÅÅÅÅÅÅÅÅR, grät jag i extas tillbaka. Den går, upprepade mannen klentroget och sen fick han eld i baken. Se för fasen till att kopiera över dina filer bums, uppmanade han mig, för den kan lägga av när som. Shit, shit, tänkte jag, men på någon vänster lyckades jag överföra filerna till den externa hårddisken utan några incidenter och tro det eller ej, men datorn går fortfarande.

Jag är i chock. Och tacksam. Dell-killen sa att datorn mycket väl kan lägga av ändå, men nu har jag i alla fall säkrat mina filer och det kommer jag att fortsätta med varenda jädra dag ett bra tag framöver. Jag har dessutom lagt över mitt bank-id på ett USB så att jag kan komma åt det från andra datorer, om det vill sig illa. Något fel är det helt klart på datorn, för i skrivande stund blev min favoritlista blank. Nåväl, det kunde ha varit a lot worse...

Ja, jag hoppas ni förstår att ni pronto bör säkerhetskopiera era filer, bilder eller vad saker ni nu har av värde på era datorer för vad jag har varit med om idag är fan inte kul.

Hade jag haft valium hemma hade jag behövt en tablett nu...




Kommentarer :

#1: mor

Åh hjälp vilken dramatik!!! Jag tror dock på teorin att en Dell klarar det mesta, du ska se att den frisknar till över natten:))

skriven
#2: KAJSA

Haha, valium i all ära. Maria Montazami rekommenderar även lite tazzel - tofsar - som har har lugnande effekt =)

skriven

Kommentera inlägget här :