Noël à Paris

Här kommer ett gäng bilder från Parisresan. Eftersom det snöade rejält varje dag har vi inte fotat så mycket, men några bilder finns!

Första dagen innan snön kom. Framför Paris bästa museum (enligt mig):
Musée D'Orsay.


Promenix på Ile S:t Louis. Lyxgodisbutik, mm!


Framför Louvren för traditionsenliga hoppbilder. Pga halkan vågade dock inte Kajsa hoppa. Hon körde en mer försiktig balettstil :)


Jag tänkte: "allt för konsten" och bad en bön om att inte landa på framtanden.


Vi käkade banancrêpes på Paris äldsta glassbar Berthillon.


Mums!


Det var varmt och skönt inne på fiken.


Vi strollade över Ile de la Cité och förbi Notre Dame.


Mitt emot Notre Dame låg bokhandeln Shakespeare och co. där Kajsa shoppade loss; englelska julsagor och ett gäng Shakespearedramer blev skörden.


I väntan på mörkrets intåg (vi ville se Champs Elysees i julbelysningen) tog vi en sväng om Lafayettegallerian och tittade på granen.


Jag har tyvärr inte lyckats vända bilderna (de är skrivskyddade av okänd anledning), men granen sträcker sig alltså över fyra våningar och är som ni ser makalöst pyntad :)


Dag 2 åkte vi till Versaille och det var lika mäktigt som sist. Under natten hade det dock snöat kraftigt så trädgårdarna var stängda av säkerhetsskäl. Lite trist, men förståeligt. Vi tog  dubbla vändor i spegelsalen och drottningens sovrum istället, på allvar haha.

På eftermiddagen tog vi tåget till helt andra sidan av Paris och besökte världens största loppmarknad (den ÄR alltså världens största, bokstavligt talat, utspridd över flera kvarter och med tio "specialbyar"). Marknaden var väldigt speciell - vissa delar var inte alls lopp utan snarare lyx, med guldiga kristallkronor och rokokomöbler till försäljning för tusentals euro. Jag hittade ett gäng gamla foton över Paris och en snygg mössa. Kajsa har mobbat mig hela resan för enligt henne är mössan det fulaste som någonsin skapats. Jag hävdar att hon bara är avundsjuk :)


Vidare har vi shoppat en hel del, tagit fina kvällspromenader i Montmartre (där vi bodde), gått på julmarknader och fikat. Sista dagen var vi på Naturhistoriska muséet och i Panthéon samt strollade förbi Arabiska institutet och Paris moské. Mäktiga byggnader allihop! Ett hett tips är naturhistoriska - vilket ställe! Bäst var den permanenta evolutionsutställningen, men även den temporära dinosaurieutställningen var häftig, med stora skelett, fossiler och filmer. Bildande och bra!

Hotellet vi bodde på var helt OK, men frukosten var ett skämt. Det var croissanter och åter croissanter. Blö! Å andra sidan fick vi gratis lunchbox varje dag, vilket vägde upp lite. Som helhet är Paris en perfekt stad för ungdomar att turista i. Alla muséer är gratis om man är under 26 och metron är grymt billig. Bor man utanför innerstan är till och med maten billigare än hemma. MEN - Paris är helt klart en sommarstad. Halva charmen med stan är ju att picknicka på broarna och njuta i parkerna.

Nå, nu blev detta ett hiskeligt långt inlägg. Jag ska slå in mina sista klappar och sen hoppa i säng. Vi hörs!

Kommentarer :

#1: Lina

Ser ut som att ni haft det toppen. Jag va lite orolig att ni inte skulle komma hem. Man hör ju om flygkaos överallt!

Men asså 26år....hmmm inte ens muséer kan man få gå gratis på. ;)

skriven
#2: Emmah

Oj vad mycket ni hunnit med! Då innebär det ju att jag måste åka till Paris innan november nästa år... Tyvärr vill min man inte följa med mig :'(

skriven
#3: Emmah

ps. jag tyckte mössan var söt

skriven
#4: mor

Bara banancrepsen verkar värda en resa till Paris... för att inte tala om den franska nougaten ni hade med hem...mums!!

skriven

Kommentera inlägget här :