Det finns humor

Det är glädjande (presens particip) att de som komponerar våra övningshäften i ordklasslära ändå verkar besitta någon slags humor. Hör bara på denna övningen:

Irländaren McDavid, som i finsk hamn embarkerat en trälastad ångare, destinerad till Cork, blev utnämnd till professor, eftersom han skrivit och redigerat två avhandlingar i ordklasslära. Väl hemkommen hade han börjat spela specialkomponerad musik på säckpipa. Han blev så fascinerad av detta, att han snart glömt bort alla existerande ordklasser. Förtvivlad över detta, har han omedelbart rest tillbaka till Finska viken.

Jag är kanske svältfödd på roligheter, men jag kunde inte låta bli att fnissa när jag satt och skulle ta ut preteritum particip och supinum i texten.

Nu - back to work!

Kommentarer :

#1: Nilsson

Du är en väldigt underbar och unik Anna du!! Bara tanken på "ordklasslära" skrämmer mig ngt fruktansvärt..! Förresten, som studerande på högre läroverk, kan du kolla det där med om det heter grovt eller grofffft...??! Hade den diskussionen hemma häromdagen! Maggan, hon va en guldklimp faktiskt..! RIP.

skriven
#2: Anna

Du menar uttalet? Haha, jag ska kolla upp det!

skriven
#3: Tanja

Du vet att man säger att småbarn roar sig lätt va? Saknar dig puss kram

skriven
#4: emma svärdh

uhhh, Anna, vet du vad det betyder?! du har blivit medlem av den grupp av människor som kallas akademiker, och som har en väldigt speciell humor som ingen annan förstår än de som läser något inom samma område :-)

(akademiker har även, enligt ryktet, andra egenskaper; de är ofta arbetslösa, dryga och tillhör "kultureliten". Sägs det. Hoppas inte det är sant -fast dryg har jag nog alltid varit, det andra hoppar jag gärna över!)

kram!

skriven

Kommentera inlägget här :