Dialekt

Gårdagen ägnades åt att läsa ut Raskens och göra en romananlys. Raskens är skriven på småländsk dialekt, vilket jag hade svårt för till en början. Jag löste problemet genom att läsa högt för mig själv, för att komma in i språket så att säga. Tydligen kom jag in i språket väldigt bra, för jag märkte att jag talade djup småländska med kunderna på Statoil idag. Jag sa mä, tyar, tebaka, etter, nock och andra anskrämliga ord. En stamkund tittade häpet på mig och undrade hur jag kunde blivit smålännig så kvickt. Han såg om möjligt ännu mer förvirrad ut när jag sa att det var Mobergs fel...

Nåja, nu ska jag plugga ett par timmar innan det bär av till Klippan för umgänge med Svärdarna. Vi hörs!

Kommentarer :

#1: emmah

när kommer bilderna från vår visit i öa??

skriven
#2: Anna

När kommer dopbilderna? Hehehe :))

skriven
#3: robban

när får man se bilderna från örkelljunga

skriven
#4: emmah

De är postade så de bör landa i din brevlåda idag el imorgon.... HA!

skriven
#5: Tanja

Hej hej! Det var ju bra att det underlätta för dig att läsa men en gång skåning alltid skåning så vårda den underbara dialekten som gud givit dig!!

skriven

Kommentera inlägget här :