Operationen

Det blev ingen skruv. Mitt tandben hade läkt med en defekt, så det blev till att bygga nytt ben istället. Tandköttet i överkäken snittades därför upp, benet skrapades jämt och kirurgen la på titannät med något benbildande material under och sen spikade han fast nätet i tandbenet med minispik. Därefter sydde han ihop paketet med en miljon stygn. 

Jag är således rätt mör. Tur att jag ställde in allt jobb idag och imorgon. Jag blöder fortfarande och har varit sängliggandes sen jag kom hem. Operationen tog tre timmar, och jag fick både lugnande medel och sju bedövningssprutor. Först fyra, och sen ytterligare tre när det gjorde ont när de skar. Typiskt mig!

Vad som händer nu är att vi ska vänta 7 månader och hoppas på att min kropp med hjälp av materialet som las in bygger nytt ben. Därefter sätts skruven in och sen dröjer det ytterligare 6 månader innan implantatet kommer på plats. Något fördröjd prognos alltså... Men fantastiskt vad de kan!

Såhär har jag legat sen jag kom hem.

Kirurgen sa att överkäken kommer att svullna upp som en halv tennisboll på tredje dagen efter op. Än så länge är jag ytterst lite svullen, så det kan ju bli spännande. När jag har mindre ont ska jag visa mina coola stygn.

Hittade förresten en bild på gårdagens middag. Det var supergott, men bilden gjorde mig svinhungrig!


Idag åt jag frukost klockan 05 och sen inget mer än en burk mangopuré för en timme sen. Jag är som sagt riktigt hungrig, men får hålla mig till passerad mat ett par dagar till. Kvällens middag blir barnmat i form av pasta bolognese för 6-månaders bebisar. Fy! Så njut av era middagar, gott folk!

Kommentarer :

#1: svärmor

Stackare! Hoppas det inte blir för jäkligt! Kram

skriven
#2: mor

Hmm, förstår bara inte hur löstanden kan sitta utanpå alla dessa stygn...vad händer med den om du svullnar? Hoppas du kan sova i natt, kram

skriven
#3: Anna

De har ju slipat en del på den för att lämna plats åt svullnaden. Det svullnar ju dock mest ovanför tanden, så det är inget större problem. Majoriteten av stygnen sitter ovanför de intilliggande tänderna och sträcker sig upp till näsan

skriven
#4: Lina

Gör ont i hela munnen o får litta panik när man läser. Stackars Anna!

Men du viss barnmat e ju rätt ok. Prova lasangen...den har mina barn älskat! ;)

skriven

Kommentera inlägget här :