Törhända

Efter gnäll från Kajsa över att jag bara skriver om kroppsfunktioner (snor, hosta etc.), kommer här ett inlägg med annat innehåll.

Igår började vi dagen med att städa, och som alltid när vi städar ihop började vi bråka. Oskar surade över att vi överhuvudtaget städade, och jag surade över att han hade mage att sura över en timmes städning varannan vecka. Högst patetiskt. Så fort vi hade städat färdigt blev vi, som oftast, vänner igen.

På eftermiddagen blev jag sugen på att åka in till stan, eller egentligen bara på att komma ifrån campus en stund. På grund av vädret (regn och kuling) körde jag till Samarkand istället. Det var riktigt skönt att strosa runt i butikerna själv, och jag hittade en hel del. Bland annat:

Randing halvkort tröja från Rut, (plus ett mörkblått långt linne att ha under den), och en tunika från HM, på rea.


Kort svart kavaj från HM.


Ett par jeans, fr. Rut. 299:- Va?!


Härligt med lite nytt i gardroben! Jag har inte shoppat på hur länge som helst... Men fy, vad fult det är att 90-talsmodet är på tapeten igen. Genomskinligt och magtröjor så långt ögat når. Urk!

Idag åkte Oskar till jobbet 06.30. Själv har jag inte varit lika produktiv. Tanken var att jag skulle ägna hela dagen idag åt grammatiken, men jag är omotiverad. Jag menar: antingen fattar man, eller så fattar man inte (och i det senare fallet är det lite sent att ta tag i problemet tre dagar innan tentan). Jag förstår vad vi håller på med, behöver ev. läsa in mig på några begrepp, men i det stora hela ska det inte vara några större problem. Men å andra sidan är det Stolle som gör tentan, och då kan vad som helst hända.

Ikväll kommer Stina och Viktor hit på middag. Jag har aldrig träffat Viktor, så det ska bli spännande...   

Förresten! Vår lektor har flera gånger luftat sin oro över att satsadverbial som törhända och måhända ska försvinna ur vår vokabulär, ungefär så som ej och icke har sjunkit på bekostnad av inte. Vad säger ni? Ska vi MÅHÄNDA köra en reklamkampanj för dessa stackars utdöende ord bland våra nära? Det låter ju liksom ganska mycket coolare med törhända än kanske, exempelvis... ;)

Kommentarer :

#1: mor

Törhända det ja!!

skriven
#2: emma svärdh

måhända är ett viktigt ord i mitt vokabulär. Normalt skriver jag alltid allt "viktigt" på engelska, men de få gånger jag skriver på svenska påpekar word alltid att mina formuleringar låter gammelmodiga (och sen skickar jag det till mor så det inte låter svengelska, det är ju pinsamt om det gör det när man är svensk).

Kropsfunktoner och studierna (och ibland lite om städningsbråk med Oskar) är törhända det du skriver mest om, men vad skulle man annars skriva om? det är ju sådant dagarna består av! Och så länge det är underhållande kan man skriva om vad som helst, det funkar ändå :-)

skriven
#3: Kajsa

Haha, Emma, jag ska nog ta och vidarebefordra några sms jag fått av söstra mi angående diverse andra kroppsfunktioner. Jag önskar att hon ville sms:a om snor istället! För övrigt flaggar jag för uttrycket "storligen", vilket jag tycker är ren poesi =)

skriven

Kommentera inlägget här :