Husmorstips

Skön lördag i det Ekska och Svärdska residenset. Oskar har åkt till Naturkompaniet och jag ska läsa ut Onåd. Mycket bra bok, den där. Rekommenderas!

Igår köpte jag årets första tulpaner som nu pryder vårt matbord. Tjusigt!
Den Hamletinspirerade ljushållaren fick vi av Emma och Rasmus i julklapp.
Oskar älskar den! Vi tackar och bockar.



Ikväll ska vi på 26-årskalas till vår granne Andreas, som även läser svenska med mig. Oskars gamla lumpenpolare ska också dit, så det blir nog kul.

För övrigt har jag en fråga till alla husliga människor som läser. Hur gör man för att få bort statisk elektricitet ur ett klädesplagg? Farmor sa köp antistatiskt sköljmedel, men problemet är att vi inte själva kan dosera tvätt- och sköljmedel i våra maskiner. Det sker automatiskt. Modernt värre. Min elektriker till man har inte heller någon lösning...

Kommentarer :

#1: mor

Farmor har rätt, sköljmedel hjälper...synd att ny teknik är så kass ibland... Vår nya torktumlare t.ex. med alla sina finesser är inte alls lika praktisk att använda som den gamla var i all sin enkelhet...

skriven
#2: emma svärdh

ättika hjälper på det samma som sköljmedel, eftersom att det slår sönder tvålresterna i tyget och därför gör det mjukt. Mycket miljövänligare och bättre för kroppen, och man slipper dofterna av fejkad lilja, "havsäng" och vad det annars hittas på. Och det luktar inte ättika i kläderna. Så om ni kan välja bort sköljmedel helt så använd ett par msk ättika i stället. Annars får ni tvätta de kläderna som blir så (brukar bara vara syntetiska material som blir elektriska) för hand (men vem orkar det?) :-)

skriven

Kommentera inlägget här :