Budapest dag 2

Vi började dagen med synagogan och judiska museet. 


Fniss.

Minnesmonument över de omkring 600 000 ungerska judar som dog under Förintelsen. På varje blad i pilträdet står ett familjenamn.



Senare promenade vi norrut mot Palatinusbadet, förbi bl a St. Stefanbasilikan.


Badet skulle enligt uppgift vara det vackraste i Budapest. Det var det inte, men väl värt ett besök en het dag som denna! Fint, men lite slitet. Ett paradis för barnfamiljer. Sju stora bassänger i en parkliknande anläggning på en ö Donau.


Jag tog nytt rekord i badning. Låg i vattnet i fyra (!) timmar. Inte klokt så skönt det var. Jag skiftade mellan att halvsova mot kanten och sitta i massagefållorna. 32 grader i vattnet. Mmm!


Här ser ni en liten del av badet. Stora ytor och mkt skugga.

Vi tog en öl på en häftig pub på väg hem. Det är halm under borden och man äter nötter och kastar skalen direkt ner på golvet (jag hade mkt svårt med det senare). I taket anteckningar, foton och kvitton som kunder lämnat kvar.


En sväng om Váci ut blev det också, för Oskar ville shoppa. Själv tyckte jag mest det såg absurt ut med pälsmössor i varje stånd när temperaturen låg på närmre 40.


Slutligen två bilder som illustrerar vem jag lever med:

Oskar har riggat en fälla, fall i fall någon skulle få för sig att göra inbrott på vårt hotellrum när vi sover. Då bör man veta att hotellets port är låst och receptionen bemannad dygnet runt...


Såhär satt han idag, i ett skönt termalbad, på avslappnade 10 centimeters avstånd från vår väska. När jag föreslog att vi skulle låsa in väskan ihop med våra kläder skrattade han högt åt mig. 


Oskar har nämligen läst i guideboken att man "bör vara på sin vakt i Budapest" och har uppenbarligen tagit guiden på orden. Igår kläckte han kommentaren: "Anna, du bör nog gå på vänster sida om mig. Om vi blir rånade kommer jag nämligen att avväpna den som försöker på min högra sida".

Ja, vad ska man säga? Älskade lille O!

Kommentarer :

#1: Storsofty

Anna! Det är pur kärlek som driver Oskar och hans säkerhetsmani. Tänk om han var en oförsiktig slafs istället, haha.

skriven
#2: svärmor

Fina bilder! Så ateisten har konverterat? Han har i alla fall ett väl utvecklat säkerhetstänk den gossen!!

Kram

skriven

Kommentera inlägget här :