Snapshots

Bilder från vår väldigt varma första dag i Budapest kommer HÄR!

Vi började dagen i en saluhall nere vid Donau.


På väg över till Buda. Morgon och ganska skön temp. fortfarande. 


Vy från Castle hills.


Fiskarbastionen, där vi tog en fika. Härlig utsikt över Pest och parlamentsbyggnaden från caféterrassen!


Så här kan man också ta sig runt.


Slottshöjden blev en stekpanna vid lunchtid. Vi ville fly, men orkade inte förrän vi stärkt oss med skugga och kalla drycker. Det postiva med vädret är att det blåser. Asvarma vindar förvisso, men betydligt bättre än vindstilla. 

Oskar slappar i skuggan.


Efter lunch och en sväng om historiska museet gav vi upp och drog till Széchenybadet. Vilken välsignelse! Detta fina gamla badhus har tre utomhuspooler i olika temperaturer, oräknerliga inomhuspooler i olika storlekar (28-40 grader), bastur, ångbastur och spaavdelning. Helt ljuvligt – jag ville stanna till stängning, men Oskar blev tillslut rastlös.

Utomhuspoolerna höll 37, 30 resp. 26 grader. 26 gick bort direkt – iskall. Även 30:an var konstigt nog i kallaste laget, så vi spenderade mest tid i bassängen ovan, där vattnet höll sköna 37 grader. Jag vet – det låter helt absurt när vi har det så hett, men eftersom det blåser var det perfekt att halvligga i vattnet och sola. Man var liksom sval ändå! 

Nu ska vi slappa en stund och sen dra ner och äta i judiska kvarteren som tydligen är arty och lite hippa. Imorgon blir det synagoga (världens näst största), judiska museet, Raol W. och sen Palatinusbadet och picknick hela eftermiddagen.

Förresten – igår var det nationell helgdag och det firades med ett hejdundrande fyrverkeri över Donau. Jag har aldrig i hela mitt liv sett så mycket människor. Hundratusentals Budapestbor samlades på broarna och runt strandpromenaden för att titta på showen som varade i en halvtimme. Vägar stängdes av, trafiken blev kaos, poliser överallt och mitt i allt detta Oskar och jag. Vi blev ärligt talat lite rädda av den enorma folkmassan, så efter en stund drog vi oss undan till ett café och tittade på resten av fyrverkeriet på storbildstv i stället. 

Hörs imorgon!

Kommentarer :

#1: Anonym

Härlig redovisning från en av de trevligaste städer jag vet...Åker gärna dit igen.

skriven

Kommentera inlägget här :