Resestrategi

Dagen började si sådär, med halsont och febervärk. Inte blev det bättre när jag läste väderprognosen för Budapest den kommande veckan: 31, 32, 33, 34, 34. Jag såg framför mig ett febrigt lidande i värmen. Sen samlade Oskar och jag ihop oss. Jag tog en ipren, vi packade badväskan, guideböcker, mat och vatten och drog ner till sjön. 

Där har vi solat, badat och läst hela dagen. Underbart skönt. Nu mår jag mycket bättre och är pepp på en veckas semester igen, hettan till trots. Vi har nämligen lagt upp en strategi – vi gör aktiva saker på morgnar och kvällar, och mitt på dagen när det är som varmast ska vi se till att befinna oss på antingen ett spa, ett museum med ac eller ett utomhusbad med kalla bassänger. Det finns 12 stycken av de senare i Budapest, vilket känns lugnande (för mig).

Oskar däremot, är ju en supermänniska av rang och lite hetta (avsett om det är 30 eller 40+) bekommer honom inte. Ni minns väl förra året när vi bodde på en camping utanför Venedig och jag ville åka in till stan först på seneftermiddagen? I protest mot min vekhet gav sig Oskar ut och körde ett långt intervallpass i gassande sol kl 12.30... Italienarna dånade, och i ärlighetens namn nästan Oskar själv med, även om han aldrig skulle erkänna det. Denna gång har dock den gode O lovat att hålla sig i skinnet och inte hetsa fram strapatser mitt på dagen. 

Nu ska jag återgå till mitt kaffe och guidboksläsande här i skuggan på terassen. Hej så länge!


Måste bara tillägga, apropå Hungerspelen som vi såg igår: Hur, HUR tänkte castingfolket när de valde skådespelare till Gales och Peetas karaktärer? TALA om miss match, i synnerhet vad gäller Gale. Eller vad säger ni?


Kommentarer :

#1: Karin

Apropå hetta så är Julia o Clive i Frankrike o tältar och det är 36 grader. Tur att de bor vid en flod!

skriven
#2: mor

Längtar efter en klar kall höstdag! Gärna minusgrader!

skriven
#3: stina

Gale o Peeta är perfekta!!!!

skriven

Kommentera inlägget här :