Ett hus!

Vi är så glada. Vi ska köpa ett hus! Och inte vilket hus som helst utan farmors hus, som vi älskar och som vi har bott i de senaste två åren hemma i Örkis. Nu har farmor flyttat ut till en lägenhet på samma gård och vi tar snart över huset. En massiv renovering står för dörren, men vi tar en sak (ett våningsplan) i taget. Bottenplan först, sen ska källaren inredas och sist ovanvåningen (där vi just nu bor i en liten lägenhet). 
 
Här på Valsbacken 6 kommer vi alltså att husera framöver. Jag har dock ett års studier kvar och stannar därför i Växjö till februari. Oskar får renoveringsfixa fritt inledningsvis. 
På bilden här ovan ser ni förresten rabatten som jag grävde upp. Den ser liten ut men det är den inte. 26 rullebörar med rötter, skit och fina växter (ja, några sådana strök tyvärr också med) körde jag bort. Det tog två dagar och jag tror att jag ökade ett kilo i ren muskelmassa under tiden ;-) Vilket slit. De bruna buskarna dog av frystorkan i vintras men de får stå kvar tills vidare. Trädgården ska med tiden göras enklare att sköta, men just nu går huset först. 
 
Lillasyster i grönskan i somras. Nästa år blir det ingen eller åtminstone mycket lite odling för vår del. 
 
Min älskling som bara tänker på isolering, hur ledningar ska dras om och andra trista saker just nu. 
 
Själv tänker jag mer på sådant här. Fina kök, badrum, braskaminer och vilken färg på kuddarna vi ska ha i vår nya soffa. Hihi. 
 
Och lilla farmor. Hon har nu kommit i ordning i sin nya lägenhet. Den ligger som sagt på samma gård, bara 50 meter från det röda huset, vilket innebär att hon kan fortsätta att vara i trädgården så mycket hon vill men slipper branta trappor och städning av ett stort hus. Det känns bra och viktigt för oss att farmor är kvar här. 
 
Farmors nya lägis...
 
... som ligger i det vita huset bakom folket på bilden. Bottenvåningen är farmors. Min faster Ingegerd äger det vita och hon och min kusin Christian har varsin lägenhet på ovanvåningen som de använder som sommar/semesterbostad. 
 
Bästa kompisen på premiärvisit. 
 
I sitt esse. 
 
Ja fortsättningsvis kommer det nog att bli en del renoveringsbilder här i bloggen, men det är smällar ni får ta. Nu drar hösten igång för mig med jobb i Växjö, plugg i Växjö och Göteborg och mot slutet av terminen 10 veckors praktik. Det ska bli väldigt roligt och jag känner mig taggad och glad trots att jag sällan varit så outvilad efter en sommar som nu. Vi hörs mer en annan dag!

Kommentarer :

#1: Mor

Ser fram emot att följa renoveringen🏡

skriven
#2: svärmor

Instämmer med föregående talare!

skriven
#3: Emmah

Grattis! Ni kommer säkert att få det hur fint som helst och trivas jättebra!! Lycka till! Kram

skriven
#4: Erika

Vad roligt! Kan tänka mig att det blir en hel del husprat under tjejkvällarna i höst då ;)

skriven
#5: Kani

Grattis! Vad roligt:)
Nemen! Plugg i Göteborg? Vad har jag missat? :D

skriven
#6: Ann-Christine

Nu har jag gått igenom sommaren med er...visst har den varit en av de mera fantastiska någonsin!

Dina bilder är värsta reklambroschyren och vitt och blått hinner man nästan tröttna på...(åh, nej...!)

Sist men inte minst - grattis till huset!

skriven

Kommentera inlägget här :