Citat och paj

Dagens två citat.
 
1. "Jag litar minsann mer på min egen kropp än på din!". Farmor avböjer hjälp ner för asbrant samt stenig backe. Skön motivering från en pigg 90-åring. 
 
2. "Ja, men det är ju fredag kväll ikväll...". Alltså, här har jag gått hela dagen och tänkt att det är fredag. Gjort mig till med rabarber- och jordgubbspaj – allt för att få till fredagskänslan. Och så är det måndag! Hur bortkopplad kan man bli av ett par dagars förkylning och spirande semesterkänslor? Haha, tydligen rejält. 
 
Här ser ni pajen. Mycket god och lättlagad, så ni får receptet också.
 
Tillagningstid (inkl. tid i ugn): 30 min
 
Fruktbas:
500 g frukt (jag blandade rabarber och jordgubbar)
3 msk socker 
0,5–1 msk potatismjöl (använder du jordgubbar eller andra bär – ta 1 msk, annars 0,5)
Blanda socker med potatismjöl. Pudra blandningen över frukten och blanda runt så att potatismjölsmixen fördelas jämt.
 
Smuldeg:
125 g smör (rumstempererat eller smält – båda funkar lika bra men jag tar alltid smält eftersom jag är lite lat och ogillar smör under naglarna) 
1,5 dl havregryn
1,5 dl mjöl
0,5 dl socker
En nypa salt
Blanda och fördela smuldegen över frukten. 
 
Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 20 min.
 
Klart. 

Kommentarer :

#1: Mor

Tack för god middag och utsökt paj! Kram

skriven

Kommentera inlägget här :